måndag 1 augusti 2022

Fröer 2022

Årets nya fröer håller på att torkas och tröskas för fullt, vissa är redan klara och packade, medan andra inte. Uppdateras allteftersom de blir klara så jag ser vad jag får.
Vill du byta fröer med mig, bara maila! Har du inget att byta med kan du skänka en slant istället.
Jag odlar bara för eget bruk, men då en fröskörd ofta är mer än vad jag behöver byter eller säljer jag överskottet. Det innebär att vissa sorter jag har bara lite av och vissa tar fort slut.

Jag vill också påpeka detta här med öppet pollinerat, för alla vet inte vad det innebär.
Fröfirmor har oftast sortäkta då de odlar fröet i "säkra" områden, dvs slutet så ingen korspollinering kan ske. Detta kan man göra med vissa sorter hemma också men inte med alla är det möjligt. Tex majs är vindpollinerat och har man då inte möjlighet att stänga ut ev pollen från andra sorter finns risk att de kommer att korsa sig eller måste man odla den långt från andra sorter. Andra växter är självpollinerade och risken är mycket liten, tex bönor och ärtor är mycket säkra då pollinering sker innan blomman öppnar sig för bin.
Så till saken är då att om man låter naturen göra sitt, med blommor & bin händer det att det uppstår nya variationer. Detta är inte alls dåligt alltid. Den nya avkomman kan tom vara bättre än mamman i fråga. Eller så har inga bin varit på en av samma art för olika arter korsar sig oftast inte utan det kräva att biet varit på en annan medlem av samma växtfamilj.
Tag tex kruspersilja och slätbladig, de tillhör samma familj och kan därför korsa sig. Då gör man som så att man odlar bara den ena till frö och den andra får man odla nästa år istället. Då minskar risk rejält, men har du då en granne nära som också har persilja i blom kan det ändå uppstå korsning- OM samma bi/insekt varit på grannens planta och sen din. Annars inte. Det finns massa metoder att förhindra detta, dock är det för avancerat för att ta upp här nu. Vill du lära dig mer rekommenderar jag att gå på någon fröodlarkurs. För odla eget frö är inte svårt, bara lite man bör tänka på för att det ska bli bra.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar